Re: [TEKNIK] harddiskfejl - kan data reddes?

Den Fri, 22 Sep 2006 19:56:24 +0200. skrev Hans Hvelplund Odborg:

> NTFS
>
> [snip]
> Hvordan går bedst omkring dette?
> Jeg kan ikke mounte partionen.

Du skal ikke mounte partitionen. Bare kopiere med dd.
Jeg er lidt usikker på hvad dd gør når den får læsefejl.
Fortsætter den?

Og hvad dd gør med blokke der er kun null-bytes.
Disse kan jo skippes.

Men prøv da de råd om at lægge den i fryseren først.

> den beskadigede disk har en partion (/dev/hdb1) 80 gb
> Den eneste disk som er tilrådighed har plads til rådighed er hdc.
> hdc har en partition hdc1 på 80 gb og ca 160 gb upartioneret.

Fint, så lav en partition på 160 GB og kopiér med dd
den syge partition over som en almindelig fil
De fleste redningsprogrammer kan behandle en alm fil som
et helt filsystem. Det kan også loopback-monteres.
Og så kan du komprimere filen. Og den kan indeholde
uallokerede blokke, så du kan spare plads.

Fandt du ud af, om det er ext3, eller hvad?
ext3 er standard for de fleste linux-distributioner.