Re: [TEKNIK] harddiskfejl - kan data reddes?

On Fri, 22 Sep 2006 17:44:58 +0200, Hans Hvelplund Odborg wrote:

> I første omgang leder jeg efter noget software hvor jeg selv kan redde
> data, men hvis ikke det findes vil det det evt være relevant at bruge
> dkcdata.dk (det er jo ikke op til mig), så tak for link.
>
> For andre der er interesseret kan jeg lige nævne at jeg lige har snakket
> med en dkcdata.dk og han sagde at de tidligere har hentet data for en pris
> fra omkring 2000.- og opefter, så det skal man vel regne med er en minimum
> pris.

Du kunne jo prøve Steve Gibsons 'SpinRite'

 http://www.grc.com

Den kan klare de fleste diskformater, kan reparere softfejl ved
at læse defekte sectorer gentagne gange og lave 'statistik' over
resultatet og derefter flytte indholdet til en god sector. Den er ganske
vist ikke gratis (ca. 625kr.), men kan betales med VISA og man er igang
med det samme (download af floppyimage).

Du er vel klar over at man selvfølgelig ikke kan 'reparere' hardwarefejl
ved hjælp af software, det er min erfaring at de fleste fejl på lidt ældre
MS-diske skyldes brud på flexkabel til hoveder, (kraftigt brug af
swapfil pga. for lidt ram).