Re: [TEKNIK] Debian apt-cache?

On 2006-09-27, David Bo Jensen <sslug@sslug> wrote:
> 1) Hvad er "package cache"? Er det de installeret pakker? Hvordan får man
> noget ned i "cache" uden at installere det.

De pakkelister der hentes ned ved apt-get update. (De kan ses på din
maskine i /var/lib/apt/lists/ )

> 2) Hvordan ved, og kan "apt-get dist-upgrade" finde ud af, at det er "etch"
> jeg mener og ikke "sarge" ud fra følgende sources.list:
>
> deb http://ftp.dk.debian.org/debian/ stable main non-free contrib
>
> Jeg mener hverken "etch" eller sarge er nævnt på denne liste.
> Er der en predefineret direktorie struktur for kilder af pakker?

unstable, testing og stable har kælenavne der skifter med mellemrum.

stable er lige nu sarge
testing er lige nu etch
unstable er sid for evig tid.
(tidligere har stable været woody, bo, buzz, hamm, potato og vidst nogle
flere endnu)

du kan i din sources.list både bruge kælenavnene og
stable/testing/unstable

> 3) Hvad betyder parameterne "main non-free contrib"? er det noget, jeg kan
> justere på?

Det betyder hvilke dele af debian du vil have med at gøre (eller mere
præcist hvilke ting uden for debian, men tilpasset og distribueret af
debian)
main: software der opfylder debian free software guidelines og ikke
kræver ufri software i forbindelse med kompilering eller brug.

contrib: fri software, der kræver ufri software i forbindelse med
kompilering eller brug. Java-programmer der kun virker med suns java er
ofte set her.

non-free: ufri software, der dog kan distribueres. Her findes blandt
andet unrar (har licensmæssige begrænsninger i brugen) og suns java
(Ikke tilladt at modificere)

Hverken contrib eller non-free er en del af debian, men distribueres på
samme måde af debian.

Og der er ikke andre end disse tre.

Håber du blev ligt klogere ;)

/Sune