Re: [TEKNIK] "ln -s" och apache 2

Peter Makholm skrev:
Håkan Larsson <sslug@sslug> writes:

Jag har läst men inte förstått. Har provat de alternativ som beskrivs
utan framgång. Jag tar gärna emot ett tips om hur jag ska skriva i
httpd.conf för att (~pub) länken ska bli sylig i Firefox.

Før talte du om problemer med at symlinks ikke virkede i apache, Så er
det højst sandsynligt at du magler en 'Options +FollowSymLinks' i din
apache-opsætning.

Nu taler du om '~pub' så er det muligvis UserDir du mangler at sætte
op?

http://httpd.apache.org/docs/2.2/mod/mod_userdir.html#userdir

//Makholm

Hej.

Så här virker det hela.

httpdir = /var/www/html/global/

Om jag surfar till http://mindomän.nu/filer ser jag en mapp som heter tom.
l /var/www/html/global/filer ger

drwxr-xr-x 3 root   root   4096 13 mar 16.24 .
drwxr-xr-x 8 apache apache 4096 12 mar 19.10 ..
lrwxrwxrwx 1 root   root     13 12 mar 18.04 pub -> /download/pub
lrwxrwxrwx 1 root   root      9 13 mar 16.24 testmapp -> /testmapp
drwxr-xr-x 2 root   root   4096 12 mar 18.05 tom

om jag surfar till http://mindomän.nu/filer/testmap eller
                   http://mindomän.nu/filer/pub
blir det följande felmeddelande.

"You don't have permission to access /filer/testmap on this server."

l /testmapp ger
drwxrwxrwx   2 root root  4096 13 mar 16.22 testmapp
ändrar jag till
drwxrwxrwx   2 apache apache  4096 13 mar 16.22 testmapp
blir det lik väl
"You don't have permission to access /filer/testmap on this server."

I httpd.conf har jag provar att lägga till följnade

-------------snipp--------------------------------
<Directory "/var/www/html">
    Options Indexes FollowSymLinks

        AllowOverride All
        Options +FollowSymLinks    <--------------

#    AllowOverride None
    AllowOverride AuthConfig

    Order allow,deny
    Allow from all

</Directory>
------------snapp----------------------------------

och
<IfModule mod_userdir.c>
#    UserDir disable            lagt till "#"
    UserDir public_html         tagit bort "#"
</IfModule>

Hur jag än gör så blir resultatet i Firefox eller IE7 oförändrat.
Har inga idéer kvar om vad felet kan vara. I apache 2.0 behövde jag inte göra några förändringar i httpd.conf eller ssl.conf för att få detta att vike perfekt...

Mvh
/Håkan i Halmstad