Re: [TEKNIK] Xterm og billedvisning

On Thu, 12 Mar 2009 14:28:01 +0100, Mikkel Meinike nielsen <sslug@sslug> wrote:

Hej gode gamle sslug. Jeg står og skal bruge min Linux -PuppyLinux til en performens. Jeg vil gerne kunne ændre baggrunds billedet men uden at dette lægger beslag på xtermen. Altså normalt hvis jeg viser et billed f. Eks med xv eller xli så er xtermen optaget indtil jeg afslutter den proces. Det vil sige at jeg ikke vil kunne skifte baggrunds billed og så køre en lydfil med det baggrunds billed samtidig uden at skulle have fat i musen og skifte til en et andet xterm vindue. Jeg skal kunne afvikle fra tastatur og fra et shell script. I gamle dage fantes der en load kommando som kunne skifte baggrunds billedet på selve skrivebordet. og derefter frigive xtermen igen. Det skal nok lige nævnes at puppy Linux kommer med to xservere xorg og xvesa. Jeg kan også huske at der i et gammelt Linux hæfte stod noget om at køre en proces i baggrunden. Det kunne måske også være en måde at vise et billed ved hjælp af en tekst kommando og så frisætte konsolen imens billedet bliver stående på skærmen. Jeg håber i forstår hvad det er jeg vil. Er der nogle som kan give mig nogle råd om hvordan jeg kan gøre dette? /Mikkel

]# din-vis-billed-kommando & disown

--
Med venlig hilsen
/Zmit/