Re: [TEKNIK] Bash for-loop; skriv tæller med foranstillede nuller?

"Michael Schmidt" <sslug@sslug> writes:

> [...]

Det er det heller ikke, det er et program. (Men forskellen er
selvfølgelig ligegyldig i dette tilfælde)

> Det er sikkert rigtig smart og nyttigt, men mit "problem" er at jeg ikke
> ved hvad syntaksen "dækker" / bruges til.
> Mit gæt (og det er et gæt) er at dette er den aktuelle returværdien
> fra den indre funktion, som så skifter ved hvert kald fra den ydre
> funktion.

Du er ikke helt galt på den, men det der sker er at den indre kommando
bliver udført først og uddata bliver indsat i den ydre.

Hvis vi f.eks. skriver (% er min prompt - zsh-standard):
% echo $(seq 1 5)
så kører kommandofortolkeren først "seq 1 5", det giver:
1
2
3
4
5
og så kører den "echo 1 2 3 4 5" (bemærk at linieskiftene bliver til
mellemrum), og uddata fra den kommando er (stor overraskelse :-) ):
1 2 3 4 5

> Og så kan jeg godt se, og er enig i det er mere læsevenligt at skrive
> $(...) frem for `...` specielt hvis det bruges i flere lag.

Godt!

.Henrik

--
Hvad har din bedstemor mon lettest ved at forstå? At din computer er
dørvogter på din forbindelse til internettet?  Eller at den er firewall