SMTP, kan kun lave telnet til mit relæ. Hvorfor?

Jeg har prøvet, at lave en telnet forbindelse til det relæ, der sender min
post ud i den store vide verden. Det er tcp over port 25, og det fungerer
fint.
Nu tænkte jeg, at jeg kunne gøre det samme direkte til den server, som skal
modtage min mail også med port 25. Det kan jeg imidlertid ikke. Hvorfor?