Re: [TEKNIK] Mini PC

Den Tue, 29 Sep 2009 13:26:25 +0200 skrev Martin Schiøtz:

> Jeg leder efter en mini pc med 4 x 1 GB netkort, en rimelig processor
> (f.eks. en intel atom 1,6 GHz) og mulighed for mere 1 GB ram.

Det bedste bud er nok at bygge en selv. Det største problem er nok
dit krav om 4 Gbit net-porte - hvis det havde været 100 Mbit du
kunne bruge, så var et 4-ports PCI kort som D-Link's DFE-580TX
perfekt - de fleste bundkort har jo ikke så mange PCI slots i dag.
Nu siger du Gbit, og så skal man over i noget der kører PCI-X,
f.eks. en Intel Pro/1000 GT Quad port server adapter, men de er
ikke helt billige. Hvis du finder et bundkort med 2 PCI-X slots
kan man også bruge to PRO/1000 DT Dual Port server adapter i stedet,
det vil være billigere end quad-port kortet.

Husk også at de fleste motherboards har en enkelt Gbit port på
bundkortet, så hvis du kan nøjes med 3 porte i stedet for 4
behøver du kun en enkelt dual-port adapter (koster en tusse eller
deromkring).

Så er det bare at finde et passende mini-ITX eller mini-ATX
motherboard og et kabinet, så skulle du være kørende. Jeg tror ikke
du kan få noget med en Atom-processor - dels er den næppe stærk
nok til at trække 4 Gbit LAN feeds, dels har jeg ikke set noget
Atom-motherboard med mere end et enkelt PCI- eller PCI-X slot.

Henrik