Re: [TEKNIK] chmod 4760 og 3<&0

2009/9/26 David Bo Jensen <sslug@sslug>:
> Man kan kun køre /usr/bin/checkpassword som root. Det vil jeg gerne lave
> lidt om på, så jeg har lavet et wrapper script, som jeg har givet følgende
> rettigheder:
>
> server:/home/dbj# ls -la chkpw.sh
> -rwsr-x--- 1 root dbj 38 2009-09-26 19:23 chkpw.sh

Hvad er /usr/bin/checkpassword ? Den kender jeg ikke og den findes ikke på
mine maskiner.

[...]
> Nu fejler det. Hvorfor?
> Skyldes det at bash fortolkeren altid kører som user og ignorer s'et sat for
> scriptet? Jeg tror det, men hvordan omgår man det?

Nej. Det er OS'et, der bestemmer den effektive user.

> Jeg har lavet en kopi af
> programmet, som jeg har givet de fornødne rettigheder, men hvad gør man med
> et script?

Hvis scriptet bruger eksterne programmer og ikke kun builtins, så skal også alle
disse programmer have SUID sat.

Du burde kigge på /etc/sudoers istedet for. Der kan du angive at en
given bruger må køre en givent program som root.

Mvh
/Martin