Remote control af Ubuntu

hej Guruer  :-)

- jeg plejer at bruge SuSE hos en tysk udbyder (hosteurope.de) i form af
virtualiserede servere. Det kan jeg snildt håndtere med YaST osv.

- nu kan jeg kun få CentOS og Ubuntu hos udbyderen - til mine nye konti.

- jeg er lost...hvilke værktøjer har man til installation af sw på
Ubuntu, jeg skal installere en SAMBA server derpå. Er det noget med
apt-get or so?

- og jeg skal vel håndstarte dyret med /etc/init.d/samba
start/stop/status osv.?

Altså; der findes ikke noget CLI baseret centralt styrehalløj til
Ubuntu, vel?

Og der findes ikke en samling scripts til samme, vel? Altså SuSE har fx
nogle 'rc-someservice start/stop/status' osv., det kendes ikke i Ub, vel?

Som altid, tak for al hjælp og input!

Nåh ja...hvis alt kikser, så installerer jeg NoMachine på dyret og
tilgår den med en GUI. Suk.., hvor primitivt  :-)
Med venlig hilsen/Best regards
Verner Kjærsgaard
Open Source Academy
+45 56964223