Re: [TEKNIK] Remote control af Ubuntu

Verner Kjæsgaard wrote:
> hej Guruer  :-)
>
> - jeg plejer at bruge SuSE hos en tysk udbyder (hosteurope.de) i form af
> virtualiserede servere. Det kan jeg snildt håndtere med YaST osv.
>
> - nu kan jeg kun få CentOS og Ubuntu hos udbyderen - til mine nye konti.
>
> - jeg er lost...hvilke værktøjer har man til installation af sw på
> Ubuntu, jeg skal installere en SAMBA server derpå. Er det noget med
> apt-get or so?

jeg bruger gamle dselect eller aptitude, men apt-get er nu
enklest hvis man kender pakkens navn.

> - og jeg skal vel håndstarte dyret med /etc/init.d/samba
> start/stop/status osv.?

tja er det så svært ?

men jeg kan ikke lige se hvad man vil bruge samba på en remote server til,
undtagen du også har nogle virtualiserede remote windows servere....

> Altså; der findes ikke noget CLI baseret centralt styrehalløj til
> Ubuntu, vel?

jeg bruger ssh og en CLI (bash) ;)

> Og der findes ikke en samling scripts til samme, vel? Altså SuSE har fx
> nogle 'rc-someservice start/stop/status' osv., det kendes ikke i Ub, vel?

det er måske det der findes i /etc/init.d/ ?
(alt for mange år siden jeg sidst brugte SuSE....)

f.eks.
/etc/init.d/apache stop

i desktop kan det dog også styres i ubuntu med system->administration->tjenester

og ellers foreslog en i tråden webmin....