mysql LOCK

Hej
Jeg har en MySql -database jeg skal have backet up og kopieret til en ny server. Normalt har jeg brugt et interface i CP+(som er discontinued og har derforudløbet licens) til dette som generer en .sql fil som man så igen ekesekverer ved gendannelse Brugeren får besked ved forsøg på dette om der er problemer med LOCk af databasen for at kunne backe up. Er der noget jeg kan gøre for at forcere dette eller override? Måske lave det hele fra kommandoloínje?

Jeg kan ikke længere finde/huske koden for administration af hele mysql, da den var tastet ind og husklet automatisk fra gang til gang, og der er gået nogle år. Er der en måde jeg kan override sql-administartoren, nulstille koden eller noget for at kunne komme ind med administrator-rettigheder?
Leif