Re: [TEKNIK] Re: LaTeX og editor

Mads Jensen wrote:
Hej,

Når man kører LaTeX og løber ind i fejl, kan man trykke på "e", og få en editor op med den fil, det er gået galt i. Som standard er det sat til VI, hvor den åbner filen og finder linienummeret automatisk.

Jeg har dog imidlertid fundet ud af det, og det foregår i env. variablen TEXEDIT, men mangler stadigvæk det med linienummeret.

Både Vi og Emacs bruger +linjenummer til at angive hvilket linjenummer redigeringen skal starte på, så det burde være nok at udskifte »vi« med »emacs«.

Tak, men
export TEXEDIT="emacsclient +%d %s"

åbner ikke nogen fil. Jeg kan dog sagtens bruge emacsclient +# file, men hvordan får jeg videregivet argumenterne ordentligt, når jeg ikke kalder det manuelt ?

Jeg er allergisk overfor VI, og vil gerne bruge emacsclient, når jeg
en sjælden gang kører latex i terminalen, og løber ind i fejl. Jeg
mener at det er i en eller configurations-fil, men kan ikke finde ud
af hvilken det er. Jeg har søgt lidt på google, men endte ikke med
noget brugbart. EDITOR og VISUAL er sat.

Ett alternativ är att starta LaTeX inifrån Emacs i stället för att
starta emacsclient från LaTeX.

Vanliga latex-mode har stöd för det, men titta också på AUCTeX. Här är
massa tips om att köra LaTeX inifrån Emacs:

  http://www.emacswiki.org/emacs/LaTeX
  http://www.emacswiki.org/emacs/AUCTeX

Jeg bruger også AUCTeX normalt, men i enkelte tilfælde er "forbindelsen"
mellem LaTeX og AUCTeX ikke god, og det er nemmere at bruge LaTeX direkte fra en terminal.

mvh.
Mads

hvad er det for tilfælde?

/daleif