Re: [TEKNIK] RAID1 Problemer [SOLVED]

David Bo Jensen skrev:

"Per "Jørgensen"" <sslug@sslug> skrev i en meddelelse news:sslug@sslug
Derefter opretter jeg RAIDS men følgende parametre
mdadm --create --verbose --level=1 --raid-devices=2 /dev/md1 /dev/sda1 /dev/sdb1
Og sådanne for alle partioner.

Det ser nu ud som om at det er gået galt da du lavede /dev/md3
Du må have glemt /dev/sda3
Jeg vil tro at du kan slette /dev/sda3 og så lave

mdadm --manage --add /dev/md3 /dev/sda3

og husk herefter at fjerne de gamle scan linier i mdadm.conf og herefter at lave

mdadm -D scan >>/etc/mdadm.conf

Jeg kan ikke lide at du bare lavede "rm mdadm.conf", da der i nyere versioner også står andet i mdadm.conf end blot scan linierne.
Hos mig befinder mdadm.conf sig i /etc/mdadm/mdadm.conf

sslug@sslug ~]# mdadm --examine /dev/md3

Jeg mener ikke at du kan lave dette. Det du vil er
mdadm --examine /dev/sda3

Hvis der er superblocks på en raid partitation ex md3, så vil det vel betyde (hvis jeg forstår superblocks rigtigt), at man kan bruge den i et raid et niveau over. Jeg ved virkelig ikke om det er muligt.

Heysa. Lige for at afslutte denne sag. Skal man køre RAID og installere ArchLinux, skal man bruge Archboot CD'en og IKKE de almindelig ISO'er. Der er åbenbart forskel på selve iomagerne - Da det hele kørte som smurt efter at have skiftet over til denne Skive. Så problemet er løst og var vel reelt installCD'en! MVH Per Jørgensen