Fejllæsning af gamle MS-filer

Jeg har lagt kubuntu ind på en mine venners pc. En del af de gamle
wordfiler kan imidlertid ikke læses rigtigt, og jeg har også selv nogle
ældre med samme problem. Symptomet er at hvis man åbner dem i openoffice
kommer der en dialogbox, ascii filterindstillinger hvor man kan vælge
tegnsæt. Men det fuldstændig ligegyldigt hvad man vælger. Når filen åbnes
er alle formateringer blevet til grimme tegn, ditto med æøå.

Så vidt jeg kan se er der tale om at filerne er så at sige er
fejlindkodet på ext4. Filerne opfattes som utf-8, selvom de i
virkeligheden er is0-8859-1??? Eller også er det endnu værre.

Jeg har prøvet recode og dos2unix, men ingen konverteringer jeg kunne
finde på, virkede. Jeg har åbnet en fil i python, og det er lykkedes mig
at få den til at se nogenlunde ud med:
print a.decode('latin1').encode('utf-8') ...
selvom æ er ½ eller sådan noget, så formateringerne virker sikkert stadig
ikke. Under alle omstændigheder kan jeg ikke få lov at gemme den tekst
python har omdannet. Den kommer ud og siger:
UnicodeEncodeError: 'ascii' codec can't encode characters in position
0-1: ordinal not in range(128)

Er der nogen der har ideer til hvad jeg skal gøre?

Flemming Bjerke