unmount af raid

Hej SSLUG'ere
- Jeg har et hardware RAID tilkoblet en server som deler filer via NFS og SMB.
- Der ligger ikke nogen systemmapper som /var eller /tmp på RAID'et.
- RAID'et er forbundet via fiber.

Jeg har et problem med at lukke serveren ned. Ved nedlukning sker der følgende:
- Jeg lukker alle de deamons, jeg kan finde
- Jeg tjekker at fuser på mount point'et ikke returnerer nogen processer
- Jeg flusher og syncer diskene (tror jeg nok :-) )
- Jeg lukker maskinen ned - men med det resultat at den hænger ved unmount med device busy
- Til sidst er jeg nødt til at tage strømmen på maskinen :-(
- Når jeg tænder igen er tilfældige filer, der er op til 24 timer gamle, sat til nul størrelse. Gætter på det er replay af journalen, der træder i kraft.

Mine spørgsmål er derfor:
- Er det ved server nedlukning ok at bruge lazy unmount, eller kan jeg stadig risikere at den ikke vil unmounte og beskadiger filsystemet?
- Er det "normalt" at data op til 24 timer kan blive beskadiget? Er der virkeligt ikke noget, jeg kan gøre?
- Naivt spørgsmål: Vil fiber-kortet blive lukket ned når netforbindelserne lukkes?

På forhånd tak.

Lars
Ikke-så-god-system-administrator-som-han-selv-troede

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2011-12-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]