Re: [TEKNIK] Hard disk problemer

> Kør badblocks først og noter fejlene, eller lav redirect så listen gemmes.
> måske er det kun en sektor der driller, og måske den kan reddes
> ved reallokering i harddisken (sker internt).
> Smartctl viste jo kun en fejl på en sektor, men muligvis denne var i
> superblock....

badblocks kører lige nu. Men der er ca. 15 timer tilbage, før den er
færdig. [Hopper utålmodigt]

Hmm, kom til at tænke på: Jeg kører badblocks på /dev/sdb2, ikke på
/dev/sdb. Er det en fejl? Må hellere genstarte den. *SUK*

> Måske bare en uheldig skrivning der gik galt så der kun er den ene defekt
> sektor.
> er der flere defekte sektor og listen vokser så er disken tvivlsom.
>
> Så er det kun en enkelt fejl så kan man bruge badblocks til at skrive
> netop en sektor
> med en "destruktiv" test af denne sektor. (-w)
>
> Check dog først at en læsetest på  *kun* denne sektor så det er korrekt
> adresserin i kaldet af badblocks ; er jo lidt uheldigt hvis skrivning
> skete til ikke-defekte sektorer ved en fejl....

Det er det jeg regner med, men nu får vi se...

> [...]
> Er det vigtige data, så bør de kopieres til anden disk også (f.eks. backup
> med rsync)
> er det ikke så vigtige data, som f.eks. optagne tv programmer, så næjes
> med md5sum
> crc check af filerne med filliste samt en "ls -laR" ;
> det gør det nemmere at redde når fsck har lavet en bunke filer i
> lost+found
> Det lykkedes mig faktisk engang at genskabe filnavne ud fra fillisten og
> filstørrelse
> (jeg lavede et script til at automatisere).
> Men det nemmeste ville være en backup :)

Jeg er helt klar over værdien af en backup. Men pga nogle personlige ting,
så er det et stykke tid siden min backup har virket.

-- Jens

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2011-12-01, 02:01 CET [an error occurred while processing this directive]