Re: [TEKNIK] Trådløst net

On Fri, 18 May 2012 10:02:58 +0200
"E. Sjørlund" <sslug@sslug> wrote:

> Mit accesspoint er gået i udu, så jeg skal have en anden løsning.
> Hvad kræver det egentlig for at sætte et trådløst netkort i serveren eller en arbejdsstation, og så bruge den som accesspoint?
> Er det kun et sp. om opsætning/firewall eller skal der installeres særlige programmer?

Ud over de rent hardware mæssige krav tror jeg kun, nedenstående ekstra
er krævet:
1) Routningsregler med Iptables skal lede trafik til/fra WIFI til kablet
net.
2) En aktiv DHCP server for WIFI nettet - dnsmasq kan anbefales til
formålet (OpenWRT har en god wiki:
http://wiki.openwrt.org/doc/howto/dhcp.dnsmasq)

Et alternativ der virkeligt giver bang-for-the-buck:
1) Køb en billig WIFI-router. F.eks tp-link wr841nd
(http://www.edbpriser.dk/router/tp-link-tl-wr841n-wireless-n-300mbps-router-id-4313471.aspx)
2) Installer OpenWRT på denne
(http://wiki.openwrt.org/toh/tp-link/tl-wr841nd)

Alternativ til wr841nd er storebror wr842nd, der har 8 MB flash i
stedet for 4 MB, hvilket giver mere plads til ekstra pakker.

Jeg har selv en wr841nd med OpenWRT, som indgår i et WDS med en ældre
Avaya (for 10 år siden var denne top of the pops indenfor enterprise
wifi, 5000+ dkr:-)

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen