Re: [TEKNIK] Partitionering af HD

2012/5/12 Jens Bang <sslug@sslug>:
> Jeg har nu fået købt min nye laptop, og venter på at modtage min 1TB HD
> med posten. Så nu skal jeg til at finde ud af hvordan HD'en skal
> partitioneres.

[...]
> Men hvad med swap partitionen? Jeg synes jeg har læst noget pånettet om at
> det er den der bliver brugt til hibernate. Men kan ikke genfinde det.

Korrekt. Så hvis du gerne vil hibernate, så skal du have swap nok til at gemme
hele rammen plus noget mere til diverse status af grafikkort etc.

På den anden side er for meget swap et helvede. Når en linux ikke har mere
hukommelse tilbage incl. ram, så vil kernen prøve at gætte på hvilket program,
der er skyld i problem.

Den gætter normalt rigtigt først gang. Problemet med for meget swap,
er at det tager
lang tid, før kernen dræber den dumme proces, der er gået amok. Og
maskinen bliver
meget langsom, når der ikke er mere fysisk hukommelse tilbage.

Hvis jeg havde 8GB, så vil jeg vælge 512MB til swap og ignorere hibernate.

/Martin