Installation af Ubuntu fra eksternt cd/dvd drev ellers USB stick

Så er jeg kommet frem til hvilke diske der skal smides i min kommende
laptop (det bliver en ASUS N53SM S1092V). Det betyder at jeg er nødt til
at give køb på at have et internt cd/dvd-drev. Så nu står jeg med et nyt
spørgsmål:

Kan man installere Ubuntu fra et eksternt cd/dvd-drev eller en USB stick?

Eller rettere: Hvor besværligt er det? :-)

-- Jens