SV: [TEKNIK] Ubuntu på en laptop med SSD og a lm disk

>________________________________
> Fra: Jens Bang <sslug@sslug>
>
>Alt jeg har læst på nettet om SSD'er siger at de er langsomme at skrive
>til, og at man kun kan skrive til det samme sted på disken nogle tusind
>gange, i modsætning til en alm HD der har en meget højere begrænsning der.

Hej Jens,

Det må komme meget an på hvilken disk man lige får fat i. Enkelte folks anekdoter er ikke noget værd statistisk set, men du får alligevel mine :-).

Jeg har haft en 256G SSD i min laptop (Crucial C300) i halvandet år og kører virtuelle maskiner i stor stil. De virtuelle maskiner giver en del suspend-to-disk operationer der rask væk skriver nogle hundrede megabyte hver gang. Har ikke haft nogle issues endnu og skrivehastigheden er stadig fænomenal i forhold til tidligere.

Jeg skal da indrømme at jeg også har overvejet det med stabiliteten men den performance jeg får og den totale mangel på støj fra disken er rigeligt til at jeg lykkeligt kører videre med SSD :-). Og da det er en laptop og SSD-diske alt andet lige bedre tåler transport tror jeg på at det i denne situation faktisk er et bedre valg mht. stabilitet (bank under bordet).

Har også to servere med SSD system-diske (en Corsair 16G og en Kingston 32G) der har kørt rock-solid henholdsvis halvandet og et halvt år. Men aktiviteten på de to diske er ganske lav så jeg ved ikke hvor meget det siger.

Skal du have det mest pålidelige SSD er det vist Intel X25-serien man skal gå efter, men den er godtnok noget mere pebret end det eksempel du sendte:

http://www.edbpriser.dk/hardware/ssd-solid-state-drive.aspx?nf=strmatrix1%3a^64+GB%C2%A468719476736.0000000000%24%C2%A7manufacturer%3aIntel[MultiValSep]%C2%A7&s=igeneric2&qt=Fql

Mvh
-- Jan Holst Jensen