Numeriska tangenter i "vim"

Hej.

Vad har jag nu ställt till med?
När jag ska editera en textfil tex "/etc/resolv.conf" öppnar jag den med vim. Tidigare har det numeriska tangentbordet fungerat bra för att skriva in siffror mm. Men nu utan jag vet varför så fungerar det inte.

Skriver jag en 1 blir det q, 2 blir ett r som kommer ovanför q:et, 3 blir ett s som kommer ovanför r:et.

123 ger

Helt förvirrat och galet.
Någon som kan svara på vad som blivit fel?
Det alfanumeriska siffrorna fungerar UA.
Använder numeriska siffror vid cmd: prompt fungerar UA.
???

/Håkan

Questions about the web-pages to <www_admin>. Last modified 2012-09-01, 02:01 CEST [an error occurred while processing this directive]