Re: [WEB] Opdatering til layout! Og godt Nytår!

Keld Jørn Simonsen wrote:
> Jeg er med i web_admin gruppen, som er dem der har ansvaret for sslugs
> sider, herunder layout.
Og du mener at siden er for kedelig. Hvorfor har _du_ så ikke gjort noget
ved det?

> Lokalisering er vigtigt for foreningen SSLUG - nogen af vores største
> projekter er fordanskning/forsvenskning. Vores hjemmeside skal i det
> mindste være på foreningens to sprog.
Men lokalisering har absolut ingenting med layoutet at gøre. Layoutet er den
fine skal vi lægger oven på indholdet, som får det til at se pænere ud end
et plaintext-dokument. Om sproget er dansk, svensk, engelsk eller
moldoslovakisk for den sags skyld er fuldstændigt uafhængigt af layoutet.
At Jan sagde at du ikke skulle regne med det, tror jeg bunder i en
misforståelse, netop fordi Jans arbejde ikke pt. relaterer sig til
indholdet på siden.

> Er det en opgave du har fået af bestyrelsen?
> Det er altså web_admins opgave, SVJV.
Ja, det er en opgave Jan har fået af bestyrelsen, da vi har diskuteret
fremtiden for SSLUGs hjemmesider (diskussionen startede på årsmødet i
december) og fundet at de nuværende sider trænger til en overhaling. Derfor
har Jan påtaget sig at tænke nogle kreative tanker for et fremtidigt
layout, samtidig med at andre er gået i tænkeboks angående strukturering,
features og overskuelighed. At Jan har valgt at lægge sit foreløbige
arbejde ud til beskuelse og _konstruktiv_ kritik er en fin gestus. Det er
et arbejde under udførelse, og en del af bestyrelsens opgave med drift af
foreningen SSLUG.

> Men ellers synes jeg da det er godt at der arbejdes med problematikken.
> Arbejdet skal bare have en vis lødighed. Jeg synes ikke det er nok at
> siden er lidt kønnere, hvis den mangler en masse faciliteter.
Lødighed? Vi taler et layout her... en _skal_ der skal lægges ned over det
eksisterende indhold + hvad der måtte komme til. Vi lever ikke i 1997
længere, og det er ikke kun nørder fra en tekstbaseret verden, der drøner
rundt inde på nettet. En hjemmeside er ikke kun spændende indhold, ligesom
den ikke kun er design. Men en hjemmeside med et utidssvarende design som
sslug.dk/sslug.se skræmmer hr. og fru danmark/sverige væk, inden de så
meget som kigger på indholdet. Det samme gør den efterhånden noget
uoverskuelige strukturering af indholdet.

> Og det er da klart at det du har lavet kun er et udkast. Som kan
> forbedres. Det er derfor jeg kommer med idéer til forbedringer.
De idéer har jeg ikke set meget til. Det jeg har set dig skrive er at
opgaven med SSLUGs hjemmesider tilhører web_admin-gruppen (hedder den i
øvrigt ikke www_admin?), at der ikke er mere på det end det nuværende
(igen... det er et layout, ikke indhold). Og at vi i øvrigt kan droppe
foretagendet, da lokalisering ikke er tænkt ind i layoutet (mig bekendt
læser man stadig fra venstre mod højre i sverige, så der er næppe behov for
lokalisering på det område).
Ret skal være ret - jeg har set ét forslag: at vise de sidste XX indlæg på
SSLUGs forside, for at lede opmærksomhed hen på emaillisterne. Det synes
jeg selv er et godt forslag, der bør være med i en færdig løsning, da det
leder opmærksomheden hen på en af SSLUGs primære aktiver: emaillisterne.

Men jeg syntes du har vist en meget afvisende holdning til det udførte
arbejde, hvilket jeg ikke forstår årsagen til. Hvis det ikke er tilfældet,
så beklager jeg, men jeg vil bede dig lade være med at anbefale Jan at
stoppe sit arbejde. Vi prøver hverken at overtrumfe nogle eller at omdanne
SSLUG til et juntastyret militærdiktatur. Som Jan med store, fede
bogstaver, blinklys og advarselsskilte (så godt som det nu kan lade sig
gøre gennem dette medium) har skrevet, er hans forslag et _forslag_. At
bede ham droppe det, er da direkte dumt.

--
//anders, som 121% _kun_ udtaler sig på egne, personlige vegne.