Motivation til layoutet??

1. Er sslug parat til at få et nyt layout, i css?

2. Eller ønsker sslug et nyt layout, fordi css, er ved at være så
udviklet/udbredt, at det er en mulighed?

Jeg mener ikke at sslug er parat, til at få lavet et layout, i css. Der skal
bruges alt for mange kræfter på at kæmpe med endeløse argumenter, fordi
nogle enkelte folk ikke har nogen forståelse for, hvad arbejdet
indbefatter.

Her vil jeg nævne at, er rart at Keld, har fået en forståelse for, hvad det
går ud på, det at lave et layout og at han oven i købet, har vist
interesse, ved at sende et link til browserstatikken på sslug.dk. Så på det
punkt, er der ikke noget problem mere, om end det var lige ved at dræbe min
motivation.

Desuden er det sådan, hver gang noget ikke helt virker, i de aftalte
browsere, så må vi gå tilbage til 'square zero' og starte forfra.  Det
holder bare ikke!

Jeg har altså kun min fritid, til brug, på at lave et layout og det er ikke
tilfredsstillende, ikke at kunne producere noget, fordi det hele altid
ender, i endeløse argumentationer, som i sidste ende, kun er flueknepperi.

Det er ret let at finde hvor projektet skal startes og hvor mål er, men der
mangler en rød tråd! og jeg kan ikke skabe den, under nuværende vilkår.

Men når jeg er nået til et punkt, hvor noget kan præsenteres for jer,
slutter det, udelukkende fordi, der er nogle enkelte, der mener at, tingene
skal defineres på deres helt egen, specifikke måde. I stedet for at, være
lidt visionærer og sætte sig ind i hvordan, layoutet fungere og hvordan
jeres behov kan indplementeres, med et perspektiv, som holder til andet,
end jeres behov, her og nu.

Eller de samme personer sidder og knepper løs over at, et mokup ikke lige
kan valideres, det er fandme ende målet, at det skal kunne valideres, så
tro ikke at, det er fordi jeg har glemt det.

Hvis nogen mener at det er et problem at lave et hack, med b-elementet, hvor
der er defineret en klasse, i elementet, så er jeg altså af den opfattelse,
at man ikke har sat sig nok ind i tingene. For hvis der, af og til, sker
uhænsigtsmæssige ting med b-elementet, når man tidligere har indlagt
klasser, er det kun et spørgsmål om at, man ikke bruger sine egne xhtml og
css-definitioner, som de var planlagt. Og det burde ikke sætte et design,
tilbage til 'Square zero'.
Man burde hellere sætte sig ind i, hvordan problemet er opstået og komme med
mulige problemløsninger, i stedet for at sætte tingene til 'square zero'.

Eller hvis man mener at, én fejl i IE7, gør at tingene skal tilbage
til 'square zero', så mener jeg at, man igen, ikke har sat sig ind i
tingene, som man burde. Igen bør man være med til at løse tingene
konstruktiv, frem for at det hele tiden skal være destruktivt (square
zero).

Så pt. er resultatet at, vi er på 'square zero' hvad layout angår.

Jeg vil foreslå at, jeg gør et 3 og sidste forsøg på at lave et grundlayout,
der skal danne standard for sslug.dk og skriver dokumentationen. Når
dokumentationen, inkl. css-hacks, er skrevet, kan vi drøfte
problemstillingerne og bygge videre på designet. Kan vi ikke komme til
enighed, når jeg har lavet layout og dokumentation, andser jeg det for
umuligt, for mig at, kunne gennemføre en fornyelse af layoutet, på
sslug.dk.

Principper for udførelse af layout, på sslug.dk (I det mindste som jeg har
forstået dem, fra sslug.web-trådende):

* CCS2 + XHTML1.0-strict, skal kunne godkendes ved en W3C-validering.
* Layoutet skal kunne ses i de gængse browsere: Firefox og andre
gecko-browsere samt KHTML-browsere, desuden Opera og IE'erne.

* Stilrent??? (Definer lige det Jesper).
* 2 kolonner, ventre som gerne herakisk navigationsmenu(nested lists).
* Optimeret til 1024x864, men skal virke i 800x600 uden vandret scrollbar.
* Ingen billeder til grafik, der skal bruges CSS-hacks.
* Layoutet skal være dynamisk i bredden.
* Undlad størrelses diktering i pixels.
* skrifttyper: Verdana, Arial samt helvetica(unix), sans-serif.
* GPL-licens.

arbejdet køres via Subversion og Trac:
http://tyge.sslug.dk/trac/ -> Browse via:
http://tyge.sslug.dk/trac/browser/Sslug/

Hvis du mener du kan komme op med en bedre løsning, hvad angår layout og
arbejdsprincipper, end jeg kan, syntes jeg at ,du skal tage over. For min
motivation er lig nul : -(

Med venlig hilsen
Jan Trøjgaard