Re: [WEB] Motivation til layoutet??

On Tue, Jan 09, 2007 at 07:07:25 +0100, Jan Trøjgaard wrote:

> 1. Er sslug parat til at få et nyt layout, i css?
>
> 2. Eller ønsker sslug et nyt layout, fordi css, er ved at være så
> udviklet/udbredt, at det er en mulighed?

...snip...

Problemerne er:

Vi skal overholde standarder, vi kan ikke tillade os at
være ligeglade (så det skal virke med validatorer hos w3.org)

Vi skal ikke introducere grimme hacks som *html og andet
som baserer sig på hvordan browsere håndterer fejl
(eller ikke gør...).
Skal vi lavet noget browserafhængig, så bør det gøres via
at der laves forskellig css (mest problem MSIE der evt. så skal have sin
egen)

Ovenstående burde vi måske have fundet ud af fra starten ... :(

> Principper for udførelse af layout, på sslug.dk (I det mindste som jeg har
> forstået dem, fra sslug.web-trådende):
>
> * CCS2 + XHTML1.0-strict, skal kunne godkendes ved en W3C-validering.
> * Layoutet skal kunne ses i de gængse browsere: Firefox og andre
> gecko-browsere samt KHTML-browsere, desuden Opera og IE'erne.

Jeg ville tilføje: ingen grimme hacks der udnytter
diverse "spøjse" reaktioner når samme kode sendes til
de forskellige browsere.
Så må det løses simplere eller vi må undlade at bruge
denne avancerede feature, for øjensynlig håndteres "den" feature
i standard XHTML/CSS2 ikke korrekt af forskellige browsere.

Det giver bare bøvl med vedligeholdelse hver gang browserversion
øges og fejl og udokumenterede features i en browser ændres eller
rettes.

Så er det trods alt pænere med noget php eller lignende.:

if ($browser <= MSIE6) {
} elseif ($browser == MSIE7) {
} elseif ($browser == GeckoN) {
} ....

Her kan man i det mindste nemt checke koden for en given
browserversion og se hvor der skal rettes/tilføjes når
næste version dukker op.

> * Stilrent??? (Definer lige det Jesper).
> * 2 kolonner, ventre som gerne herakisk navigationsmenu(nested lists).
> * Optimeret til 1024x864, men skal virke i 800x600 uden vandret scrollbar.
> * Ingen billeder til grafik, der skal bruges CSS-hacks.

Men billeder er veldokumenteret og virker i alle browsere
og kan også gøres via CSS  (tænkes vel på afrundede hjørner?)
Men virkede <b class="bN"> til at tegn pixels ikke i alle browsere?
(bortset fra at html-tidy syntes at dette er en warning
 men det er et mindre problem)

> * Layoutet skal være dynamisk i bredden.
> * Undlad størrelses diktering i pixels.
> * skrifttyper: Verdana, Arial samt helvetica(unix), sans-serif.
> * GPL-licens.

alle de andre punkter er meget fornuftige.

Jeg vil senere i dag prøve at bygge noget sammen i php
så jeg kan eksperimentere lidt.

Og så vidt jeg kan se med det nuværende eksempel er
det speciel MSIE der opfører sig lidt anderledes
end Gecko/Konqueror/Opera, så fremfor grimme hacks
så må det blive MSIE  der får særbehandling.

<joke>så måske jeg vil nok bare smide en Javascrpt-pop-up
med advarsel: ses bedst i allle browsere pånær Internet Explorer,
venligst opgrader til en bedre : ....</joke>

:)

--
mvh Frank Damgaard  |