Re: [WEB] Motivation til layoutet??

Frank Damgaard wrote:

> ...snip...
>
> Problemerne er:
>
> Vi skal overholde standarder, vi kan ikke tillade os at
> være ligeglade (så det skal virke med validatorer hos w3.org)
>
> Vi skal ikke introducere grimme hacks som *html og andet
> som baserer sig på hvordan browsere håndterer fejl
> (eller ikke gør...).
> Skal vi lavet noget browserafhængig, så bør det gøres via
> at der laves forskellig css (mest problem MSIE der evt. så skal have sin
> egen)
>
> Ovenstående burde vi måske have fundet ud af fra starten ... :(
ja, men det gjorde vi desvære ikke, men den her skulle kune gøre det:
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/workshop/author/dhtml/overview/dhtml_overviews_entry.asp

> Jeg ville tilføje: ingen grimme hacks der udnytter
> diverse "spøjse" reaktioner når samme kode sendes til
> de forskellige browsere.
> Så må det løses simplere eller vi må undlade at bruge
> denne avancerede feature, for øjensynlig håndteres "den" feature
> i standard XHTML/CSS2 ikke korrekt af forskellige browsere.
>
> Det giver bare bøvl med vedligeholdelse hver gang browserversion
> øges og fejl og udokumenterede features i en browser ændres eller
> rettes.
Det vil jo altid være sådan, at man/vi ricikere at skulle ændre noget efter
en browser-opdatering, selvfølgelig mest med IE.

> [...]
>
> if ($browser <= MSIE6) {
> } elseif ($browser == MSIE7) {
> } elseif ($browser == GeckoN) {
> } ....
>
> Her kan man i det mindste nemt checke koden for en given
> browserversion og se hvor der skal rettes/tilføjes når
> næste version dukker op.

> Men billeder er veldokumenteret og virker i alle browsere
> og kan også gøres via CSS  (tænkes vel på afrundede hjørner?)
> Men virkede <b class="bN"> til at tegn pixels ikke i alle browsere?
> (bortset fra at html-tidy syntes at dette er en warning
Jeg kunne validere den fejlfrit.

> alle de andre punkter er meget fornuftige.
>

> Jeg vil senere i dag prøve at bygge noget sammen i php
> så jeg kan eksperimentere lidt.
>
> Og så vidt jeg kan se med det nuværende eksempel er
> det speciel MSIE der opfører sig lidt anderledes
> end Gecko/Konqueror/Opera, så fremfor grimme hacks
> så må det blive MSIE  der får særbehandling.
Men det ovenstående link skulle kunne gøre det. MS kalder det selv for
conditional comments.
problemet med IE, er også at der er nu 4 af slagsen og alle 4 opføre sig
forskelligt, så vi skal jo lave til:
4 forskellige IE'er
Firefox (gecko)
KHTML'erne (Konqeror og Safari)
Opera (den følger rimeligvis en af IE'erne, dog kan jeg ikke huske hvilken)
For vi konsol-baseret browere med, er det kun et plus.

> <joke>så måske jeg vil nok bare smide en Javascrpt-pop-up
> med advarsel: ses bedst i allle browsere pånær Internet Explorer,
> venligst opgrader til en bedre : ....</joke>
<joke> Hvad så med dem der er fri i licensen?</joke>

Med venlig hilsen
Jan Trøjgaard