Re: [WEB] Motivation til layoutet??

Jan Trøjgaard wrote:

>  Det må du selv lige vurdere:
> http://www.troejgaard.dk/mokup/index.html
>
> Jeg har lagt det er er (tilbage), efter at tingene skulle renses for hack.
>
> Mange af de hacks, der var kunne ellers sagtens valideres og css godkendes.
>
> Hvis det kan bruges, så ta' det, hvis det ikke kan bruges så så lad det
> ligge.
>
> Med venlig hilsen
> Jan Trøjgaard

om http://troejgaard.dk/mokup/backup/mokup.html

Overskriften skalerer med CTRL+"+", men teksten skrider ned over indholdet.
Resten af siden kører bare drømme godt, ser rigtigt lækkert ud, og er
den første side jeg lige kan komme i tanke om, hvor sidemenuen også
vokser med opgaven. Det her tegner _rigtigt_ godt.

Vista + IE7:
Zoom-funktionen fortørrer hele vinduet, og sætter rulleskakter både
lodret og vandret. Siden opfører sig som alle andre sider = Zoom i IE er
ikke anvendeligt, men siden er stadig fin.
Menuen i IE7:
Indrykningen af undermenuerne er meget lang i IE 7. Den lodrette bjælke
rykkes helt ind under "e" i ordet "Første". Resultatet er, at "Subitem
tredje" fylder to linjer, men menuen overlever og er fuldt funktionel.

Vista + Firefox: Bare helt perfekt.

Om toppen:
Kan toppen ikke blive en grafik, som ikke skalerer? Den er det eneste på
siden, som laver uorden, Logoet er vokset lidt ud over top/bund, så et
eller andet skal der nok lige rettes til alligevel. Iøvrigt er det
meningsløst på http://www.ssluk.dk at sætte adressen http://www.sslug.dk
ind i overskriften - vi er her jo allerede.

Om indholdet:
Der er ingen afsnit i teksten. Alt står i en lang sætning. Jeg ved, at
det mere eller mindre er kastet ind, for at der skulle være "noget", men
hvis der skulle have været afsnit, virker de ikke.

Menulinjerne og linkene i bunden er for læseren det samme, nemlig noget
man kan klikke på for at få et andet indhold på siden.
Jeg vil foreslå, at de derfor også optræder visuelt ens på siden. Enten
ved at menulinjerne bliver helt gule ligesom linkene eller ved at
linkene lægges ind i en menu-lignende komponent. Jeg ved godt, at det
ikke er "som man plejer", men prøv at tænke lidt over, om ikke jeg har
ret. Ingen bruger bekymrer sig om hvordan og hvorfra det nye indhold
kommer, de klikker på en tekst for at få det på skærmen.

Menuen har både en gul blok _og_ en svag ændring af baggrunden. Hvorfor
blande to foreksllige visuelle virkemidler sammen? Den gule blok gør det
fint for mig, den svage toning er jeg mere betænkelig ved, jeg tvivlier
på, at jeg vil kunne se den når det bliver sommer og sol, og jeg sidder
i haven og arbejder.

Der har været skrevet om runde hjørner og andet tingel tangel. Jeg
savner dem på ingen måde, og mener ikke at siden virker hverken
gammeldags eller kedelig.
Layoutet er helt passende til en forening som sslug - ikke en glitrende
overflade uden indhold bag, men tvært imod en enkel og stærkt funktionel
overflade med en masse indhold under (det sidste forventer jeg da i det
mindste).