Re: [WEB] Motivation til layoutet??

On 1/10/07, Keld Jørn Simonsen <sslug@sslug> wrote:
On Wed, Jan 10, 2007 at 01:25:09AM +0100, Kurt Frederiksen wrote:
> On Tue, 09 Jan 2007 18:37:46 +0100, "E. Sjørlund" <sslug@sslug>
> wrote:
>
> Hvad ville f.eks. DR sige hvis alle deres samarbejds partner begyndet
> at sende dem A4 dokumenter, hvor alt teksten var som en A5 pr. side?
> Det er jo en absur tanke. Men åbenbart ikke når vi taler skærme.

Med fare for at forvirre folk med mine spørgsmål (som altså kun er
spørgsmål, og ikke hård kritik) vil jeg lige spørge om der findes
gode metoder til at sætte fontstørrelsen efter opløsningen på skørmen. Der er
jo ret stor forskel på en 1280x1024 og en 800x600 for en 12 punkt
skrift. Og det bliver vel endnu værre med tiden, når vi får blæst
teksten op på fladskærms-tv-et.

Med fladskærms-tv'et som eksempel er der jo en del faktorer inde in
billedet. Størrelse på skærmen, opløsningen og afstand til seeren.
Og seeren selv. Jeg ynder fx at køre med 6 punkt skrift på min skærm i
1024x768 - uden briller. Mange synes det er for småt.

Skal man evt lade det være op til brugeren selv en gang for alle at
opsætte standardstørrelser på fonte? Eller lave et forsøg på en
fornuftig størrelse, som så kan overtrumfes af brugeren?

Er der nogen anbefalinger?

så vidt jeg kan se er alle størrelserne defineret med em og ikke px,
det betyder (så vidt jeg ved, ret mig hvis jeg tager fejl) at de får
en relativ værdi i forhold til omgivelserne. når texten ikke er
omsluttet af andre elementer der definerer text-størrelsen, er det
relativt til browserens standard-størrelser. bundlinien: brugeren
bedtemmer
--
regards
Bjørn Hartfelt // bjuhn_com