Re: [WEB] Motivation til layoutet??

Keld Jørn Simonsen wrote:

> Med fare for at forvirre folk med mine spørgsmål (som altså kun er
> spørgsmål, og ikke hård kritik) vil jeg lige spørge om der findes
> gode metoder til at sætte fontstørrelsen efter opløsningen på skørmen. Der
> er jo ret stor forskel på en 1280x1024 og en 800x600 for en 12 punkt
> skrift. Og det bliver vel endnu værre med tiden, når vi får blæst
> teksten op på fladskærms-tv-et.
>
> Med fladskærms-tv'et som eksempel er der jo en del faktorer inde in
> billedet. Størrelse på skærmen, opløsningen og afstand til seeren.
> [...]
Ja, det er der og der er og der er mange meninger, jeg syntes til vores
formål, vil det bedste være em-værdien, da den tager hensyn til
skærmstørrelsen, samtidig med at brugeren selv kan ændre størrelsen, på
skriften.

browsere som nogle af IE'erne, hvis ikke alle (har ikke fornødent kendskab
til IE7), låser skrifttyperne, hvis man bruger pixel, selvom den i en hvis
grad også skulle være relativ. Hvor i mod, hvis man bruger em, håndtere de
(IE'erne) skriftstørrelserne relativt.

Der er selvfølgelig portaler der hælder til pixels, men det er et hensyn til
at deres indhold, dagligt skal sammensættes af mange personer, der kun må
bruge et hvis antal ord, samtidig med at reklamer mv. skal passe ind i
indholdet og dette hensyn har vi heldigvis ikke.

Jeg fandt lige en artikel, der belyser de forskellige typer af
skriftstørrelser der kan bruges:
http://www.webdesign101.dk/design/length_size.php

Med venlig hilsen
Jan Trøjgaard