Re: [WEB] MSIE vers 5 til Max

On Thu, Jan 11, 2007 at 11:55:00 +0100, Jan Trøjgaard wrote:
> Jeg tager dit svar, for et ja!

nej, problemet er de skulte ting i CSS (f.eks. Mac-os9/IE5 "hacks"),
de virker enten ikke nødvendig , eller bør blaceres i egen
fil til den pågældende browser.

Og de runder hjørner virker vist i både MSIE6/7 og Gecko/Opera/KDE,
så vidt jeg sidst testede det.

> så kommer layoutet, ikke til at se ens ud, i alle de forskellige, browsere.

Nej, bare ærgeligt. Jeg vil være tilfreds hvis det er ok
på "linux" browsere, og ser acceptabelt ud i MSIE 6/7.
og så vidt jeg kan se er det kun småting der skal i en ekstra
css-fil til MSIE for at det er ok med IE.

og ellers skal det laves i flash/pdf, eller lignende.
HTML var oprindelig ikke tænkt til at have pixel-præcision.

,,,

> Du fremhæver de browsere, som kun køre under Linux/Unix, med undtagelse af
> Opera.

Gecko er også til Windows (firefox/mozilla)
KHTML/webkit/Safari findes så vidt jeg kan se ikke til windows.

Problemet er at IE er stort set windows-only. Ingen grund
til at SSLUG gør for meget for at fastholde brugerne i IE.
Det må være nok at sslug's sider er brugbare med IE6/7
behøver ikke at være til topkarakter.
(for de  brugere der er tvunget til at bruge IE, og ikke
 har lov til at bruge alternativer)

> Af den statistik, Keld sendte, viste at der faktisk er, lagt flere som
> bruger IE'erne, når de besøger sslug.dk, hvad sker der????

Det væsentlige er at IE omtrent skal se ok ud, ikke at bruge
unødvendig meget tid på at tilpasse til IE i alle detaljer.
Og hvis det kan klares med en lille fix_ie.css er det bedst.

> Når statiskken viser at IE'erne er så fremherskende, i besøg på vores sidde,
> skal der, efter min mening, ikke gås på kompromis, med udseendet i de
> browsere. Og glem ikke IE5 og 5.5.

Jeg håber ikke nogen stadig anvender IE5 og IE 5.5 til internet,
så er det på høje tid at opgradere eller prøve firefox.
Og ellers skulle vi også se på diverse gamle pocket-pc versioner af IE
som har en del bugs som så også skulle tages hensyn til.

> Det er ikke med i det aftalte.
> Måske vi skulle få lagt aftale principperne på sslug.wiki?

Dvs. hvis nogen  bruger  et braille-tastatur og internet via lynx
så skal man ikke kunne bruge SSLUG ?

> Så er det jo ikke noget problem.

Vi skal blot huske på dette, hvis der laves javascript, flash
eller andet navigation der ikke vil fungere med disse browsere
eller hvis man har slået javascript fra.

> P.S Konqueror kaldes for en KHTLM-browser, og det bruges også i Safari. Så
> det vil være en mere nøjagtig beskrivelse.

ok. jeg kendte ikke navnet på engine, bruger blot "konqeuror" fra
prompt når jeg skal teste.
(jeg har set at Safari kalder deres engine for getwebkit
http://www.getwebkit.org/ som skulle være en fork fra KHTML.)

--
mvh Frank Damgaard  |