Re: [WEB] MSIE vers 5 til Max

Frank Damgaard wrote:

> nej, problemet er de skulte ting i CSS (f.eks. Mac-os9/IE5 "hacks"),
> de virker enten ikke nødvendig , eller bør blaceres i egen
> fil til den pågældende browser.
>
> Og de runder hjørner virker vist i både MSIE6/7 og Gecko/Opera/KDE,
> så vidt jeg sidst testede det.
runde hjørner mener jeg ikke er noget problem, uanset man bruger b-tag med
et class-element, der hvor problemer kan opstå, er hvis der opstår noget
arvelighed, da man nødvendigvis sørge for at der er noget dokumentation, så
man kan debugge.
.

> Nej, bare ærgeligt. Jeg vil være tilfreds hvis det er ok
> på "linux" browsere, og ser acceptabelt ud i MSIE 6/7.
> og så vidt jeg kan se er det kun småting der skal i en ekstra
> css-fil til MSIE for at det er ok med IE.
Det er jo i mine øjne stadigvæk, et spørgsmål om statistik, derfor vil jeg
altid mene at, det skal se ens ud i alle browsere, det vil jeg holde på til
mine børnebørn, bliver oldeforældre.

> og ellers skal det laves i flash/pdf, eller lignende.
> HTML var oprindelig ikke tænkt til at have pixel-præcision.
hmm, jeg forstår ikke helt hvad du mener med det??

> Gecko er også til Windows (firefox/mozilla)
Ok, fortalelse fra min side, jeg anser dem bare for at være linux, uden at
være linuz-specifikke.
> KHTML/webkit/Safari findes så vidt jeg kan se ikke til windows.
>

> Problemet er at IE er stort set windows-only. Ingen grund
> til at SSLUG gør for meget for at fastholde brugerne i IE.
Et eller andet sted er nye 'kunder' i biksen SSLUG, hentet gennem en af
IE'erne. Dertil vil jeg også lægge at, når vi som er medlemmer og kommet
rimmeligt eller mere, ind i Linux, faktisk ikke bruger siden så meget som
nye, da vi bruger postlister IRC mm.

> Det må være nok at sslug's sider er brugbare med IE6/7
> behøver ikke at være til topkarakter.
> (for de  brugere der er tvunget til at bruge IE, og ikke
>  har lov til at bruge alternativer)
Jeg er bare ikke enig, for vi kan i sidste ende blive klandret for det.

> Det væsentlige er at IE omtrent skal se ok ud, ikke at bruge
> unødvendig meget tid på at tilpasse til IE i alle detaljer.
> Og hvis det kan klares med en lille fix_ie.css er det bedst.

> Jeg håber ikke nogen stadig anvender IE5 og IE 5.5 til internet,
> så er det på høje tid at opgradere eller prøve firefox.
Enig i at de burde opgradere, men der bare nogen som ikke har gjort det.
> Og ellers skulle vi også se på diverse gamle pocket-pc versioner af IE
> som har en del bugs som så også skulle tages hensyn til.
Det må være en fremtidsvision, først og fremmest, skal vi lave til
media="screen".

> Dvs. hvis nogen  bruger  et braille-tastatur og internet via lynx
> så skal man ikke kunne bruge SSLUG ?
Lad os nu først få et brugbart layout, i de browsere vi har aftalt, så må
resten være fremtidsvisioner.
Min eneste bekymring lige nu, er at der skal bruges for meget tid på alt
muligt snak om dit og dat, det vil være meget bedre om det kunne lade sig
gøre at få noget op at køre til siden, helst snart.

Så må resten vente:
media="pda" etc.
CSS-printfunktion af artikler(gerne med kort indlagt etc.).
andre browsere, som er tekstbaseret.
mulighed for flere sprog.
mulighed for af ændre layout.
funktioner for handicappet mennesker, som talemaskiner m.m.

så der er altså masser af ting der kan gøres. Men for mig er nummer 1, i den
her diskursion, at vi i det hele taget for lavet et layout, så kan og må
resten bare vente. Hvis resten ikke kan vente for vi aldrig lavet noget
færdigt.

altså nummer 1: Vi skal have lavet et layout, uden alt det her snik snak og
sableri.

så nummer 2: Så kan vi efterfølgende se på hvad vi så vil gøre.

punkt 3: basta.

> Vi skal blot huske på dette, hvis der laves javascript, flash
> eller andet navigation der ikke vil fungere med disse browsere
> eller hvis man har slået javascript fra.
Jeg har ikke tænkt mig at bruge de script-sprog, det er heller ikke med i
aftalen.